Religió 4t ESO

Festes i art cristià
Estudiarem en aquesta unitat didàctica de quina manera els homes i les dones a l’antiguitat han plasmat el seu pensament a través de l’art. Veurem com es construïen els grans edificis religiosos, quin era el seu simbolisme, quines eren les seves creences. Observarem a través d’imatges quines són les característiques pròpies de les catedrals. Ens endinsarem en la vida d’un mestre d’obres, quines eren les seves dificultats i quins els seus coneixements.

ELS PRIMERS SÍMBOLS CRISTIANS
Els primers cristians no representaven la imatge de Jesús. Això era degut a la prohibició jueva de representar figures humanes però també al desig d'evitar qualsevol confusió de Jesús amb els déus pagans de l'època. Alguns dels primers símbols cristians van ser el peix, el pa i l'anyell. Més endavant es començarà a representar Jesús en forma humana, com a Bon Pastor o com a Mestre.


ACTIVITATS

1. Observa les següents imatges i digues què significa cadascuna d'elles?










Completa el següent quadre dels símbols cristians.

SÍMBOLS CRISTIANS



















































































































La creació segons la Bíblia
La Bíblia comença amb el llibre del ________________________, paraula grega que significa ________________________.

Als 11 primers capítols s’hi explica de manera simbòlica i poètica els orígens del món, de la humanitat i de la cultura. El creient no hi ha de buscar una explicació científica de com s’ha fet el món sinó de quina manera aquestes històries l’ajuden a explicar la seva relació amb els demés, amb el món i amb Déu.
Els dos primers capítols corresponen a dos relats sobre la creació del món.
El primer relat: El poema de la creació
En aquest relat es diu que Déu va crear el món en 7 dies.
Ø  Llegeix aquest primer relat (Gn 1, 1-2,4) i omple el quadre amb les accions que Déu realitza cada dia.

Bíblia
1r dia
4t dia
2n dia
5è dia
3r dia
6è dia
7è dia

Ø  Quines similituds hi ha entre el 1r i el 4t dia?
Ø  I entre el dies 2n i 5è?
Ø  Finalment, digues les similituds entre els dies 3r i 6è.
Ø  Anomena algunes contradiccions que hagis vist entre el que diu el relat i el que diu la ciència.
El segon relat: La creació de l’home i la dona
El segon relat presenta un escenari molt diferent. La manera tradicional d’interpretar-lo és amb la idea que aquest relat explica el que va passar el 6è dia de la creació del relat anterior. Nosaltres ens centrarem, però, en veure les diferències entre tots dos relats.
Ø  Completa el quadre després de llegir el segon relat de la creació (Gn 2,4b-25)

Gn 1, 1-2, 4a
Gn 2, 4b-25
1. Com s’anomena a Déu?


2. Quines dimensions té allò que Déu crea?


3.En aquest relat, hi ha molta aigua o poca?


4.Quin és l’ordre de creació dels animals, l’home i la dona?


5. S’especifica el pas del temps? De quant de temps es parla?


6.Quina acció realitza Déu per a crear?


7.Apareix la idea de bé/mal?


8.Quina és la missió de l’ésser humà respecte a la natura?


9.Quines preocupacions predominen en els relats?





ICONOGRAFIA DE L’ART CRISTIÀ
En aquest apartat farem un petit viatge per la iconografia de l’art cristià. Així que abans d’endinsar-nos en aquest viatge haurem de saber què significa iconografia.
Busca a Internet la definició d’iconografia i escriu un breu resum amb el seu significat.

A continuació visita les següents pàgines web i respon a les següent qüestions:

1. Quin va ser un dels majors problemes al que va haver de fer front l’art cristià? Quines religions no ho van fer?
2. La religió cristiana, creu en un únic Déu, però ho concep com configurat per tres persones, qui són? I com s’anomena a aquesta conjunció de les tres persones?
3. Com s’acostuma a representar al Pare?
4. Com es representa a Jesucrist?
5. Què significa Teofania? Què representen les imatges teofàniques? Posa algun exemple d’imatge de teofania.
6. Els 4 animals que sovint acompanyen la figura de Jesucrist, qui són?
7. Com es representa la imatge de l’esperit sant?
8. La Santíssima Trinitat com es representa?

ICONOGRAFIA DE L’ANTIC TESTAMENT
En aquest apartat farem un petit viatge per la iconografia de l’Antic Testament. Així que abans d’endinsar-nos en aquest viatge haurem de saber què és l’Antic Testament.
Busca a Internet la definició d’Antic Testament i escriu un breu resum amb el seu significat.
A continuació visita la següent pàgina web i respon a les qüestions:
1. Com s’anomena el llibre de la Bíblia que ha generat una iconografia més amplia? Quin contingut trobem en ell?
2. Quins altres dos llibres tenen una gran importància? Quins relats trobem en ells?
3. Qui són Adam i Eva? Explica breument amb les teves paraules la seva història.
4. Quin es considerat el primer crim de la història? Explica breument en què va consistir.
5. El text bíblic no fa referència a quina arma va ser utilitzada per matar a Abel, quins són els diferents objectes que s’han triat per representar l’assassinat d’Abel al llarg de la història? Busca alguna imatge que ho representi.
6. Fes un resum de la història de l’Arca de Noé.
7. Què representa aquesta imatge?

8. Diuen que aquesta és la imatge més representada de la història. Què representa? Explica breument la història d’aquest personatge.


9. Quina és la història de Josep? Busca alguna imatge en la qual ha estat representada aquesta història.
10. Quin és el nom del personatge que va ser ficat en un cistell i dipositat en el riu Nil per la seva mare? Per què serà important aquest personatge al llarg de la història? Quins fets protagonitza? Fes un breu viatge per la seva vida i redacta un breu diari on expliquis cadascun dels seus esdeveniments més importants.
11. Quina història de l’Antic Testament representen aquestes imatges?




ICONOGRAFIA DEL NOU TESTAMENT
En aquest apartat farem un petit viatge per la iconografia del Nou Testament. Així que abans d’endinsar-nos en aquest viatge haurem de saber què és el Nou Testament.
Busca a Internet la definició de Nou Testament i escriu un breu resum amb el seu significat.
A continuació visita la següent pàgina web i respon a les següent qüestions:
1. Quins textos del Nou Testament han donat més temes a la iconografia cristiana? Per què?
2. Què són els evangelis apòcrifs? Per què es van utilitzar?
3.Quina és la història dels pares de la Verge Maria?
4. Quins episodis de la vida de  la Verge Maria són representats en aquests quadres?




5. Què representa la següent imatge?

6.Què és la visitación?
7.Què és la Nativitat? Quins són els elements essencials amb els que habitualment es representa l’escena de la Nativitat?
8. Quina escena es representada en aquesta imatge?

9. Què és la epifania?
10.Quina escena del Nou Testament representen aquestes imatges?
















ICONOGRAFIA PREMIS I CÀSTIGS EN EL MÉS ENLLÀ
La religió cristiana comparteix amb altres religions la seva creença en l’existència d’una altra vida més enllà de la mort. Així que en aquest apartat estudiarem aquesta creença de la religió cristiana a partir de la iconografia.
Visita aquesta pàgina web i respon a les preguntes que tens a continuació:
1. Quin és el premi per les persones que han estat justes a la vida?
2. Quin és el premi per aquells que han estat pecadors?
3. Has escoltat o llegit alguna vegada sobre el Judici Final? Què és? En què consisteix?
4. Quin fragment de la Bíblia es refereix al Judici Final d’una manera més clara?
5. Busca imatges en les quals es representi el Judici Final.
6. Quins són els elements essencials que configuren la iconografia del Judici Final?

EXPANSIÓ DEL CRISTIANISME. LES PERSECUCIONS
1ª SESSIÓ
Activitat individual
1. Esbrina què vol dir ser màrtir i explica-ho.
2. Llegeix i resumeix la llegenda que hi ha aquesta adreça sobre els màrtirs Vicente i les seves germanes Sabina i Cristeta,: http://www.absolutavila.com/leyendas-de-avila/
3. Consulta l’adreça que hi ha a continuació, anomena quins tipus d’espectacles es feien als amfiteatres i després explica el que té relació amb el cristianisme.

         2ª SESSIÓ
        Activitat de grup ( 4 persones)

       a) Cadascú del grup ha de llegir el cas d’un/a màrtir del cristianisme, d’entre els que  
       teniu proposats a sota.
       b) Després l’ha d’explicar als/les altres
       c) Finalment escolliu el que més us hagi agradat i en feu un resum .Heu d’explicar per
       què és el cas que més us ha interessat i si és totalment històric o en part és llegendari.


      
         3ª SESSIÓ: CACERA DEL TRESOR
1. Cadascú del grup s’encarrega d’un dels apartats que hi ha més avall: Se l’haurà de llegir i preparar-ne 2 o 3 preguntes.
2. Després fareu grups segons l’apartat que heu treballat ( grup A/ grup B/ grup C/ grup D ) posareu en comú les preguntes que heu preparat i escollireu les dues que us semblin més significatives.
3. Acabada aquesta tasca cadascú es reuneix amb els del seu grup d’origen, transmet les preguntes del seu apartat (A,B,C, i D ), i cadascú les respon totes.
A. LES PERSECUCIONS DELS PRIMERS CRISTIANS
B. CRISTIANS DINS DE LA CULTURA I LA FORÇA DE L'IMPERI ROMÀ
C. LES PERSECUCIONS DE DIOCLECIÀ
D. RECONEIXEMENT DELS DRETS DELS CRISTIANS
Adreça on us podeu informar: http://www.santperedoctavia.org/sc.html
Finalment entre tots els del grup es respon la gran pregunta
LA GRAN PREGUNTA:
Per què a Roma els cristians van ser perseguits i martiritzats ?